Meridià Verd

El Meridià Verd és un recorregut que segueix, tan a prop com sigui possible, la línia vertical que descriu el denominat meridià de París, que té l’inici a Dunkerque i acaba a Barcelona (el Masnou).

En ocasió de la celebració del 200 aniversari de l’amidament d’aquest meridià (que va ser la base del Sistema Mètric Decimal), l’any 2000 francesos i catalans van acordar que des d’aquell moment se’l denominés: Meridià Verd i que es creés un itinerari senyalitzat, apte per a fer-se a peu i en bicicleta de muntanya, que permetés recorre’l de cap a cap.

A França van decidir que un seguit d’arbres recordés en les seves terres el pas de l’itinerari d’aquest meridià. A Catalunya es va dur a terme aquesta senyalització la primavera del 2003 i la ruta del Meridià Verd és practicable per fer-la a peu o en bicicleta de muntanya, tot i que la manca de gestió ha comportat que herbes i romegueres l’hagin embrutat.

RUTA:

Aquesta etapa comença al coll de Pal, a 2350 m d’altitud, però per fer-la més pràctica logísticament esdescriu des de la collada Fonda, on arriba una pista forestal que va de Setcases a Espinavell i Molló. L’itinerari transcorre carener per la cadena muntanyenca que baixa en direcció sud-oest del Costabona al puig de les Agudes, des d’on davalla pel serrat de Sant Pere fins a Llanars. L’etapa és ciclable en la seva totalitat i pràcticament tot és baixada, acumulant 1015 m de desnivell negatiu.
L’horari calculat a peu és de 3 h 30 min i en BTT d’1 h. A Llanars es pot dormir en cases rurals o en un hotel.
Per arribar a la Collada Fonda, punt d’inici de la travessa, s’ha de prendre la carretera C-38 fins a Camprodon i seguir cap a Molló i Espinavell.
Des d’Espinavell surt la pista que, tot anant cap a Setcases, passa per la Collada Fonda.
0,00 km (1906 m). Collada Fonda. La ruta parteix de la mateixa pista forestal que ve de la collada Fonda, 500 m després, on cal prendre una altra pista de l’esquerra (SE) que baixa en direcció a la carena.Es passa una tanca.
3,10 km (1805 m). Després de baixar una estona es pren un camí de l’esquerra que puja fins a un prat, a la carena (km 3,49, 1854 m): cal travessar-lo en direcció sud-oest passant per un collet. Per un pas habilitat per a caminants es passa una tanca per al bestiar que careneja; si se circula amb bicicleta caldrà passar-la per sobre la tanca.

A partir d’aquí el camí és un xic perdedor, ja que entre les traces fetes pel bestiar i una clapa de bosc el fan una mica laberíntic. S’ha de seguir pel vessant sud-est sense perdre ni guanyar massa alçada.

5,62 km (1812 m) es creua un torrent i, de seguida, s’accedeix en direcció sud-est a una esplanada, el pla de Vacamorta, on hi ha una tanca per al bestiar que baixa pel llom. Es pren una pista que baixa paral·lela a la tanca.

7,54 km (1536 m). Després d’un fort descens comencen els revolts. Se segueix davallant per la pista.

9,60 km (1332 m). En un revolt a la dreta, amb una bona panoràmica sobre Llanars, es deixa una pista que marxa a l’esquerra. Es continua per la pista principal tot travessant un torrent.

11,68 km (1166 m). Abans d’una baixada forta, s’abandona aquesta pista per prendre’n una altra de menys marcada que planeja a la dreta en direcció sud. De seguida es passa un collet i se segueix descendint, ara pel vessant oest.
12,33 km (1084 m). Es passa el mas de les Basseganyes. Després de cinc revolts, al km 13,28 (1000 m), se surt a la carretera GIV-5264, que cal prendre a la dreta (NO) en lleugera pujada.
13,73 km (1012 m). Es deixa la carretera i se’n pren una altra a l’esquerra (SO) que, travessant el riu Ter per un pont, duu al bonic poble de la Roca, on destaquen les runes de l’antic castell i l’església romànica de la Mare de Déu de la Pietat. Al primer revolt tancat a la dreta, just bans d’arribar a la població (km 14,11, 1034 m), s’abandona la carretera i es pren un camí que s’endinsa al bosc de ribera tot baixant en direcció sud-est.
15,06 km (980 m). Llanars. S’accedeix al pont que, tot travessant el Ter, mena a Llanars. Al costat del pont hi ha una font. Final de l’etapa.
Informació pràctica
Dificultat: mitjana
Distància: 15,06 km
Desnivell pujada: 85,0 m
Desnivell baixada: 1.015,0 m
Senyalització: sí (l’hem de comprovar, encara)
Durada: 3h30 a peu, 1h00 en BTT
Es recomana dur cartografia de l’entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient i, els ciclistes, de casc, material per reparar punxades i un comptaquilòmetres ben ajustat. Cal evitar les hores de màxima calor a l’estiu. Els usuaris d’aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.

I aquí teniu l’enllaç al relat que un grup d’amics van penjar fa gairebé 10 anys sobre el Meridià Verd en BTT, després d’haver dormit al refugi quan encara no era refugi… Hi van estar dos dies, a arribar al mar; molt molt intensos!